Big up yourself.

Ja. Jag är ganska egocentrerad.  Jag är solen i mitt eget lilla universum. Mina problem är de äkta problemen. Pneumoni och diarré dödar otal individer världen över . Folk i andra länder svälter. I min värld avhandlas ffa försovningar, hjärtesorg, spruckna nagelband och nya influensan (om den drabbar mig). Fokus ligger här.

 

Men ibland händer det faktiskt. Jag tar ett steg tillbaka, kliver ut ur min egen lilla bubbla. Reser mig ur självömkan/ grubbel och ser bortom mina egna problem.

Ser alla andra människor. Ser alla andra slag. Slag som för någon är minst lika viktiga som mina egna är för mig. Slag som också utkämpas varje dag, osynliga för omvärlden.

Dolda bakom ett leende?

 

Eller genererar de kanske ett leende? För ibland vinner man sin strid, och går från slagfältet lite stoltare, lite mer rakryggad samt lite mer rustad för nästa batalj man kan komma att ställas inför. En sak är ju trots allt säker; det kommer tydligen alltid fler.

 

Det kommer alltid fler tillfällen då man måste ta ställning och agera ut sina beslut. Det kan röra sig om att radera ett nummer från sin telefonbok, säga nej fast man egentligen inget hellre vill än att säga ja och bryta tärande umgängen. Inte äta godis alla dagar i veckan trots de utomordentliga ursäkterna ”tentaplugg” eller förkylning. Släpa sig till gymmet trots att kvällsmosigheten lagt sig. Sluta facebookstalka.

Eller mer abstrakta saker som att inte förlora fokus, hålla kvar vid sina drömmar och mål. Realisera sina drömmar och mål? Lätt ibland. Svårt andra stunder.

 

Det är dock konstaterat; alla utkämpar strider. Det har dessa månader varit tydligare än någonsin i min bekantskapskrets. Folket utan ”riktiga” problem, klicken av människor som för det mesta glider genom tillvaron.

 

Jag är bra på att vara en sådan; hålla distans, fokus på mig och vad jag vill.

Jag interagerar dock naturligtvis också med min omgivning. Jag utkämpar uppenbarligen också mina privata slag. Slag viktiga och nödvändiga för mig, min verklighet och mitt liv.

 

För varje slag man vinner hoppas jag att man lämnar fältet mer rakryggad, med bättre självkänsla och självförtroende. Redo för nya utmaningar. Klokare. Leende.

 

Det pågår dagligen krig i allas våra världar.

Idag vann jag ett slag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0